Kayente – Som Dé
Met ‘Tamara’, ‘Djoegoe djoegoe’ en ‘Kirikhaibana’ heeft Kayente wel laten zien hoe je Surinaams muziek of zelfs wereldmuziek op de kaart zet. Geboren in Nederland laat het hem niet koud dat zijn Surinaamse muziek in Nederland een plek moet krijgen. En dit heeft hij zeker laten zien met bepaalde nummers die hun eigen leven zijn gaan leiden op YouTube en andere social mediakanalen. Kayente laat dan ook zien door met verschillende volkeren samen te zingen en muziek te maken je zoveel kan leren van elkaar. Deze samenwerking heeft voor alle partijen wel voor bekendheid gezorgd.
Kayente is zanger, songwriter en producer. Hij is begonnen als muzikant, maar wat velen niet weten is dat Kayente een geboren danser is. Als danser kwam hij terecht in het TV-programma ‘Telekids’ met Irene Moors. Hij is ooit begonnen als DJ Kayente en heeft op verschillende plekken waar de Bubbling genre de hotspot was op ongeveer 15-jarige leeftijd flink de boel op stelten gezet. Zijn allereerste naam was dan ook ‘Punny Printer’. Nu zal je waarschijnlijk denken: “Wat is dat voor naam?”, maar in de tijd dat Kayente als Bubbling danser werkte op grote podia en daarmee de vrouwen als bosjes aantrok met zijn manier van dansen, krijg je vast nu een indruk dat ‘Punny Printer’ een sexueel getinte dans is.
Als kleine jongen maakte Kayente Surinaamse muziek, omdat zijn familie heel erg muzikaal is. Zijn oma speelt tot op de dag van vandaag nog steeds Kawina en verschillende stijlen op haar 80-jarige leeftijd. Een grote inspiratie dus! In zijn jeugdjaren was ‘Jong Godo’ een buurtcentrum waar jongeren kwamen hangen en daar oefende Kayente altijd samen met wat vrienden. Ze namen de naam de van het buurtcentrum over als bandnaam en heette vanaf toen ook ‘Jong Godo’. In deze tijd speelden ze nog voor een colaatje en een hapje. Al gauw werd bekend dat deze boys wel wat meer in hun mars hadden en 1 van de jongens uit ‘Jong Godo’ was het broertje van een van de bandleden van de bekende band ‘La Rouge’.
De eerste ontmoeting met de band ‘La Rouge’ was daarmee een feit en het was een ontmoeting die Kayente niet snel zou vergeten. Hij was niet geamuseerd dat hij zijn instrument niet meer mocht spelen. Ze vonden hem niet goed genoeg op de Skratjie (muziekinstrument), terwijl Kayente dat wel vond. De boys van ‘La Rouge’ vonden hem wel goed als zanger en daarmee was de eerste toon gezet. Hij mocht als zanger verder in ‘La Rouge’. Kayente viel goed in de smaak bij het publiek. Toch vond het publiek het ook jammer dat hij stopte met zijn DJ werk. Kayente denkt daar anders over: “Ik kan het altijd oppakken wanneer ik wil, maar ik wil nu veranderingen aanbrengen in de muziek”.
Dit is dan ook iets wat Kayente nastreeft: veranderingen aanbrengen in de muziek. Surinaamse muziek heeft zijn eigen karakter en je merkt al gauw dat ook de Nederlandse muziekwereld interesse toont in de exotische, tropische klanken van Suriname. Kayente vindt het belangrijk dat de wereldmuziek gehoord wordt en dat Surinaamse nummers of zelfs muziek in andere talen een hit kunnen worden. Om deze reden heeft hij een nummer dat ooit een hit is geworden in een ander jasje gegoten en daarmee trekt hij het nodige publiek aan. Na veel zoektochten om zijn nummers op de markt te brengen, kwam hij erachter dat je soms via via toch makkelijker ergens terecht komt. Daar straks meer over.
“Ik merk dat wij Surinamers wel willen, maar mensen halen je snel uit jouw zone. Je krijgt al snel te horen dat het geen kans van slagen heeft of dat men je probeert tegen te houden om wat voor reden dan ook”, aldus Kayente.
Dat is ook de reden waarom Kayente denkt dat ‘Djoegoe djoegoe’ (2011) een hit is geworden onder het publiek. Mensen herkennen het, maar toch blijven ze ook weer zelf ‘Djoegoe Djoegoe’ doen. Daarom vindt Kayente het belangrijk dat je jouw eigen keuzes maakt en doet wat jij wil, want of je goed of slecht doet, er zal altijd wel iemand zijn die iets op of aan te merken heeft.
In 2013 heeft Kayente een award gekregen in Suriname voor het nummer ‘Kirikhaibana’ (= wonderblad). Een inheems nummer dat uitgekozen was tot beste song 2013. Kayente probeert mij enigszins uit te leggen wat ‘Kirikhaibana’ betekent en eigenlijk komt het erop neer dat soms een ander in jou iets ziet wat je zelf niet ziet. De persoon wijst het aan, maar nog wil je het niet zien. Later in jouw leven kom je er zelf dan achter, terwijl een ander het allang gezien had in jou. De videoclip laat ook zien hoe hij als een inheemse bewoner staat te dansen met het volk.
Het nummer dat hij in een nieuw jasje heeft gegoten is het nummer ‘Aksi Primisi’ (uitgebracht in 1997- eerste nummer op CD – gezamenlijk nummer dat meteen insloeg als een bom). Nu in 2017 wordt dit nummer weer opnieuw uitgebracht door Kayente zelf. Het nummer heet nu: ‘Som Dé’ .
Na veel research gedaan te hebben kwam hij tot de ontdekking dat Sony Music Nederland en Marc Walboomers (via via) wel interesse hadden, maar dat ging niet zonder slag en stoot. Soms stuurde hij wel tig keer zijn nummers, maar luisterde niemand of kreeg hij zelfs geen bericht. Daarmee wil Kayente ook aangeven dat een connectie altijd wel handig is om te hebben. Ingangen zijn belangrijk in deze entertainmentwereld, want er komen per dag wel honderden nummers binnen bij zo een label. Uiteindelijk is het nummer bij Sony Music Nederland terecht gekomen en bleken ze interesse te hebben. Hij heeft maanden moeten wachten en het geheim moeten houden totdat ‘Som Dé’ online zou gaan, maar de dag dat ‘Som Dé’ online ging, was 1 van zijn doelen behaald en kon zijn geluk niet op.
Op de vraag wat Kayente wil bereiken met het opnieuw uitbrengen van ‘Som Dé’ (vertaling: Zo ben ik) geeft Kayente aan dat het een bewijs is van al zijn harde werken op alles waar anderen van zeiden dat hij het niet zou kunnen. Hij is door ‘Som Dé ’ op VEVO terecht gekomen waar zoveel bekende internationale muziek op staat van bekende artiesten.
“Ons muziek is tropisch! Je wordt er blij van en dat merkt het Nederlands publiek ook. Niet voor niets worden nu Surinaamse nummers gecoverd door ons eigen Nederlandse volk. Kijk maar naar ‘Wittie Visie”, aldus Kayente. ‘Som Dé ’ is sinds een maand online en ik zou je aanraden om vast te gaan googlen en het te bekijken.
Ik denk dat Kayente iets moois teweeg heeft gebracht met hetgeen wat hij voor ogen heeft: Surinaamse muziek anders maken en durven veranderingen aan te brengen. Net als de tijd. Deze verandert continue, waarom wij ook niet.
Als ik Kayente vraag of hij met dit werk rijk wil worden dan zegt hij: “Uiteraard zou de combinatie geweldig zijn, maar ik ben verslaafd aan muziek maken en wil altijd mijn eigen ding kunnen doen. Ik moet elk weekend kunnen spelen en daarom staat geld iets minder op de voorgrond”. Dat neemt niet weg dat Kayente het jammer vindt dat talent hier in Nederland gewoonweg niet redelijk betaald wordt voor een optreden, terwijl buitenlandse artiesten hier goed betaald worden. Kayente hoopt met zijn Surinaamstalige nummers het internationale publiek te bereiken, want het feit blijft dat muziek alle talen kent.
Kayente heeft een boodschap aan alle lezers van DreamzWorld:
‘No las bribi’ (= verlies geen hoop). Daarmee wil hij aangeven dat je door moet blijven gaan ook al zit het soms niet mee.
Ik heb Kayente ervaren als een persoon die duidelijk weet wat hij wil, aardig wat pit heeft en temperamentvol is. Tegelijkertijd met een zachte kant die zich bekommert om de mensen om zich heen en ontzettend dankbaar is voor hetgeen wat anderen voor hem gedaan hebben.
Vaak wordt opgemerkt dat hij arrogant overkomt. “Het zou mooi zijn als mensen begrijpen dat wij hun entertainen en soms door alle drukte je niet iedereen te woord kan staan. Helaas wordt dit door het publiek gauw gezien als arrogantie, terwijl ik wel probeer om zoveel mogelijk mensen dezelfde aandacht te geven”, aldus Kayente.
Kayente wil via DreamzWorld zijn dankwoord uitbrengen aan een ieder die ooit heeft bijgedragen aan het maken van zijn muziek. Alle bands, vrienden, familie, fans. Voor de laatste clip en muziek wil hij met nadruk zijn dank betuigen aan Sony Music Nederland, Zsa Zsa Zsu, Mike Static, Vantjie Smit, Serry Schenkers, Mark Walboomers, Selecta Beats en de producers van Wonderface.
Wil je Kayente en zijn eigen band live meemaken, wees er dan bij op het festival
‘Summer Breeze’ op het allereerste Latin Caribean Vrije Uitloop podium op de Uitmarkt in Amsterdam op 25 augustus 2017! Be there!
Kayente is te volgen op Facebook en Instagram onder de naam: Kayenterl
www.facebook.com/kayenterl
www.instagram.com/kayenterl
Sweet dreamz, Rosita Timal
Foto credits: Raul Neijhorst
irorgodic
28 september 2024 bij 15:59priligy walgreens Harrington CA, English C
jeompib
11 november 2024 bij 00:33s grandparents escaped to South America shortly after the Nazis took over in the early 1930s and ended up in Israel many years later buy priligy without a script