Zonsopkomst en Holi vieren in Benares – Varanasi

Vandaag ging de wekker al om 05.00 uur. Er stond een bezoek gepland aan de Ganges Ghats (trappen gelegen aan de Ganges). We wilden daar de zonsopkomst mee maken boven de Gangesrivier. Rond 05.45 kwamen we aan met onze gids. Het was erg rustig op de weg. Hier en daar waren er al groepjes mensen die bij de open stalletjes hun chai (Indiase thee) bestelden en opdronken. Er waren mensen.  bezig om de straten schoon te vegen en ik moet je zeggen: je zag echt wel het verschil tussen de geveegde straten en waar dat werd nagelaten. Het was heerlijk om door een stil Benares te rijden. Bijna geen verkeer, wat een verademing na alle drukke verkeer en chaos.

Het laatste stuk liepen we naar de boot toe. Onze gids vertelde onderweg heel veel over de Ganges en de geschiedenis van Benares. Echt boeiend en leerzaam. We kochten onderweg nog bloemoffers die we aan konden steken en met een gebed konden offeren aan de Ganges. Er waren nog meer toeristen die zo vroeg waren als wij. Ook zag je al mensen die in de nabijheid van de Ganges wonen, in de Ganges baden, tanden poetsen en bidden en de zonnegroet doen.

De zonsopgang op de Ganges was prachtig. Het uitzicht op de Ghat’s was indrukwekkend. Deze ghats zijn al 5000 jaar niet veranderd. De overheid heeft een deel van de ghats opgekocht van de oorspronkelijke bewoners om er een grote Mandir (gebedsplaats) te bouwen. Toen men begon met afbreken, ontdekte men andere Mandirs en prachtige bouwwerken in heel goede staat op deze plek. Deze heeft men uitgegraven en worden dan ook verwerkt in de nieuwe Mandir.

We zijn naar de plek gevaren waar de lijken elektrisch, dus in een oven worden gecremeerd en ook aan de andere kant waar de lijken op brandhout aan de ghats worden gecremeerd, de zogenaamde Burning Ghats. Er worden dagelijks 200 lijken per dag gecremeerd, 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Een crematie in de oven kost ongeveer 800 rupees een verbranding op een houtstapel kost vele malen meer, zo’n 2000 rupees. Toch kiest men meestal voor de crematie op hout. Voor een crematie wordt ongeveer 300 kilo hout gebruikt.

Na onze offering van de bloemen aan de rivier de Ganges en een gebed door een priester en inzalving van ons voorhoofd, gingen we door de achterkant van de Ghats, de sluip-door-kruip-door- weggetjes / steegjes terug naar de auto. Terug naar ons hotel, ontbijten en ons klaar maken voor het Holi feest.

Na het ontbijt maakten we ons klaar om Holi met de lokale bevolking te gaan vieren. Het was inmiddels 09.00 uur in de ochtend. We liepen met de gids en onze medereizigers Hans en Rita vanuit ons hotel naar een verderop gelegen buurt waar we Holi zouden vieren met de mensen uit de buurt.

Het was al een dolle boel toen we eraan kwamen. Dansende mensen die helemaal uit hun dak gingen en plezier maakten. We werden heel vriendelijk ontvangen en onze gids legde ze uit wat we kwamen doen. We kregen laddoo’s (zoetigheid) en snacks aangeboden. We werden ingesmeerd met poeder en er werd met bloemblaadjes gegooid. Men wilde met je op de foto en ook werd je gevraag om mee te dansen. Men was niet agressief, maar ontzettend vriendelijk en vrolijk. Onze chauffeur en 2 van onze gidsen kwamen ook Holi meevieren.

We bleven daar even en toen was het tijd om naar een ander hotel te gaan. Dat hotel had speciaal een Holi feest indoor geregeld in hun grote tuin voor hun gasten en voor de andere gasten van de omringende hotels. Er was gekleurde poeder, gekleurd water, muziek, eten en drinken. Kortom ook erg gezellig, maar Holi vieren met de locals blijft het leukst!

Rond 13.00 zaten we onder de gekleurde poeder en zijn we weer richting hotel gegaan. We besloten om deze middag te gebruiken om bij te komen. En dat is ook wat we hebben gedaan, na alle poeder weg te hebben gedouched, ging ik slapen en Amar ging nog wat surfen op het net. Nu slaapt hij en ik wil vandaag alle blogs weer bijwerken, want ik loop wat dagen achter.

We maken best wel lange dagen: zitten uren in de auto (waar we ook wel wat slaap kunnen inhalen). We hebben elke dag wel veel te doen en dan heb je niet altijd de fut om een blog bij te werken. In de tussentijd zie je onderweg zoveel en dat moet je ook allemaal verwerken.

Al met al was het een superleuke en gezellige Holi dag!

Amar, ik, Rita en Hans

Dreamz around the World

Mijn blogs zullen voornamelijk gaan over gezondheid en reizen. Ik hou van reizen met mijn gezin. Hobbies: bakken, lezen, bioscoopje pakken, theaters bezoeken, evenementen bijwonen, lekker eten. Om in shape en conditie te blijven en voor mijn gezondheid doe ik aan kickboksen en rennen. Ik ben het liefst in goed gezelschap met positieve, vriendelijke en gezellige mensen.