12 x Motivatietips om te sporten

Vele van jullie zijn natuurlijk begonnen met het fitter worden en je lichaam versterken door middel van krachttraining. In de vorige krant heb ik jullie uitgelegd hoe we gaan trainen en hoe we gaan eten. Nu gaan we het hebben over motivatie. Hoe creëer je dit en hoe behoud je dit? Ik heb hieronder 12 tips waar je zeker weten wat aan hebt.

  1. Consistentie is de sleutel.

Mensen om je heen zullen je verleiden om liever wat leuks te gaan doen in plaats van de sportschool. Laat je door niets of niemand van de wijs brengen en blijf jouw routine behouden. Als je op een bepaald moment regelmatig sport, hou deze gewoonte aan en ga zo door. Toon karakter en zet door in plaats van opgeven.

  1. Sleep jezelf naar de sportschool, ook al heb je geen zin.

Ja je leest het goed. Je bent namelijk al over de helft als jij jezelf überhaupt tot het sporten aanzet door naar de sportschool te gaan of een andere vorm van bewegen uitvoert. Als je eenmaal bent hoef je enkel uiteraard alleen nog maar te sporten. Dwing jezelf om te bewegen en blijf niet op de bank hangen want zodra jij binnen bent gaat de rest meestal vanzelf.

  1. 1 keer sporten is brons, 2 keer is zilver en 3 keer is goud!

Pak je agenda en plan jouw sportmomenten in. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je elke maandag, woensdag en vrijdag gaan sporten. Houd dit vervolgens zo goed mogelijk vast. Je kan jezelf motiveren door hiervan een serie van te maken. Het is geweldig als je de serie zo lang mogelijk kan maken. Dus als je 2 maanden trouw je schema volgt heb je een serie van 8 weken opgebouwd. Als deze dan doorbroken word moet je weer opnieuw beginnen. Hoe langer deze serie wordt des te gemotiveerde je bent om hem juist niet te doorbreken.

  1. Straf jezelf niet af.

Sporten hoeft geen straf te zijn. Ga je naar de sportschool, neem dan je muziek mee, een audioboek of een podcast. Ook kan je juist kiezen voor een sport wat je erg leuk vind zoals voetbal, kickboksen of zwemmen. Sociaal contact kan het sporten ook veel leuker maken.

  1. Plan je sportmoment op rustige tijden

Kijk op welke momenten je meestal de tijd hebt om te sporten. Het kan lastig zijn om steeds in de middag te sporten omdat er zich dan eenvoudig dingen voor kunnen doen. Plan je sportmomenten bijvoorbeeld in de vroege ochtend of in de avonduren. Zo weet je zeker dat het meestal door kan gaan.

  1. Motiveer jezelf door te gaan sporten met een vriend(in)

Samen sporten is leuker en werkt motiverend. Bovendien maakt het sociale contact het sporten ook makkelijk. Jullie kunnen elkaar inspireren om toch nog even door te zetten als je geen zin meer hebt.

  1. Zie sport als een belangrijk onderhoudsproces

Regelmatig sporten is niet alleen belangrijk voor je lichamelijke gezondheid, maar ook erg belangrijk voor je geest. Wist je dat sporten één van de meest effectieve manieren is om te ontstressen? Bovendien kun je, door je lichaam sterk te maken en te houden, veel toekomstige problemen voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan rug- en nekklachten. En vergeet niet: wie regelmatig sport kan meer eten zonder aan te komen.

  1. Hou de vooruitgang bij

Klamp je niet vast aan je gewicht als je enige maatstaaf. Als je vaker sport groeien je spieren, en spieren maken je zwaarder. Hou liever bij hoeveel gewichten je aan je apparaat hebt hangen, hoe ver je kunt rennen zonder de stoppen of hoeveel keer je kunt opdrukken. En je kan uiteraard ook je vet laten meten om een completer beeld van je lichaam te zien. Door je te focussen en te motiveren op de vooruitgang blijf je langer gemotiveerd om door te gaan met sporten.

  1. Eerst de gewoonte, dan de apparatuur

Leer jezelf eerst de gezonde sportgewoonte aan voordat je gaat investeren in dure apparatuur of abonnementen. Je zult echt niet automatisch gaan sporten als je dure hardloopschoenen hebt aanschaft. Leer jezelf eerst aan om regelmatig te sporten (zoals beginnen met hardlopen), dan komen die apparaten en abonnementen later wel.

  1. Probeer je zwakheden te verslaan

Val je regelmatig uit je gezonde sportgewoonte? Zoek dan uit waarom. Heb je te weinig tijd? Heb je niet genoeg motivatie? Probeer deze zwakheden te verslaan door ze te benoemen en vervolgens stappen te ondernemen.

  1. Begin klein

Je hoeft niet van de één op de andere dag in topconditie te zijn. Begin klein en geef je lichaam de kans om te wennen. Je zult zien dat je in korte tijd veel vooruitgang kunt boeken als je je lichaam niet overbelast. Zie het fit worden als een proces dat tijd nodig heeft. Bovendien is het een cumulatief proces wat betekent dat je steeds voortbouwt op je voorgaande inspanningen.

  1. Ga voor jezelf, niet voor iemand anders

Zie sporten als een investering in je eigen lichaam en geest. Ga voor jezelf en maak je niet te druk om wat anderen vinden. Het is jouw lichaam en jij wilt gezond leven.

Shai Dewnarain



Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief


X