F1rstman – Goes Round and Round

Vorig jaar hoorde ik het nummer ‘Round and round’. Ik had geen idee wie dit nummer had gezongen, maar ging los als een 20-jarige. Op een gegeven moment ging ik naar een festival en daar hoorde ik dat F1rstman zou optreden. Nog steeds had ik geen clue, totdat het nummer door hem gezongen werd en dacht: “Wie is deze gast nou precies?”

Eigenlijk heb ik het laten varen en danste gewoon weg op het nummer. Geluiden zoals: “Die F1rstman is arrogant en denkt dat ie heel wat is. Rare Marokkaan”, kwamen me ter ore. Geen tijd en zin om er aandacht aan te besteden, totdat ik iets zag voorbij komen op Facebook. Het ging over een optreden bij de ‘Dino show’. Een nummer waarbij ik vond dat F1rstman de Hindoestaanse cultuur belachelijk maakte met het “lampjes draaien”. Ik postte het filmpje op facebook en kreeg er veel reacties op. Veel negatieve reacties waren het vervolg erop. Ik heb de stoute schoenen aangedaan en hem op de man afgevraagd waarom hij dat had gedaan. Daarop gaf hij aan dat het een knipoog was naar de Hindoestaanse cultuur en wilde de cultuur niet belachelijk maken, maar juist aangeven hoe bekend het “lampjes draaien” is. Ik kon me wel vinden in het antwoord en vroeg me toch af waarom deze jongeman een bepaalde stempel heeft gekregen door het publiek.

Na een maand heb ik hem benaderd en gevraagd of hij het leuk zou vinden om een interview te houden, waarin hij niet zo zeer verteld over F1rstman, maar over hemzelf: Hassan. Een week later zat ik in zijn appartement met zijn vrienden het interview af te nemen.

Wie is Hassan alias F1rstman?
Hassan Syed werd geboren in Pakistan en verhuisde met zijn familie naar Den Haag toen hij drie jaar oud was. Hij speelt sinds jonge leeftijd percussie en trad op in de theater- en percussiegroep Fata Morgana tijdens verschillende festiviteiten in Den Haag.
Na een auditie in het Circustheater in Scheveningen kreeg hij op zijn elfde één van de vier rollen van Simba in de musical ‘The Lion King’ van Joop van den Ende. Jan Schelvis van Fata Morgana nam Syed op een dag mee naar een optreden van de Amerikaanse wereldkampioen beatboxen en rapper Rahzel. Door dit optreden besefte Hassan dat percussie een vorm van kunst is. Hij ontwikkelde zich er verder in en behaalde op zijn vijftiende de vierde plaats tijdens het Nederlands kampioenschap beatboxen. Ook trad hij steeds vaker op in buurthuizen en wijkfeesten. Als klein jongetje was hij een strebertje. Hij nam overal de leiding over en wilde altijd de eerste zijn, maar vooral mensen helpen en blij maken stond voor hem op de eerste plek.

Zijn ouders zijn altijd trots op hem geweest, maar zagen liever een andere weg voor hem dan de muziekwereld. Gezien zijn Moslimachtergrond was het praktisch een taboe om zich bezig te houden met de muziek en de entertainmentwereld. Hij heeft de nodige sores op zijn hals gehaald door de muziekindustrie in te gaan. Zijn moeder had het er behoorlijk zwaar mee. Gegeven moment is zij bijgedraaid, doordat Hassan voet bij stuk hield. Zijn bewijsdrang was ontzettend groot en hij zou iedereen laten zien dat hij iets zou bereiken.

In zijn pubertijd heeft een begeleider van het buurthuis waar hij kwam wat zaken voor Hassan geregeld. Helaas is deze ervandoor gegaan met de inkomsten van Hassan. Hassan vond het lastig, maar heeft juist door deze actie heel veel geleerd en daardoor is hij wel op plekken gekomen waar hij anders niet had gestaan, zoals in de televisieprogramma’s BlinQ, Villia Life en Zapp. Vanaf zijn zestiende maakte hij ook muziek met een vriend en zijn broer. Bij de samenwerking onder de naam Ngs sloten zich daarna nog meer jongeren erbij aan. Enkele nummers uit die tijd waren ‘Laat me van je houden’ en ‘Bin Lagami’.

F1rstman is de artiestennaam van Hassan en op de vraag hoe hij aan die naam is gekomen is het simpele antwoord: “Mijn broer heeft het verzonnen en de naam was er. Ik heb er weleens aan gedacht om de naam te veranderen, omdat ik het toch een vrij aparte naam vond, maar uiteindelijk besloot ik het te houden. De reden hiervoor was om de naam F1rstman, hoe het ook klinkt, te omarmen en daar een succes van te maken”.

Andere nummers van Hassan zijn: ‘Overal’ (2016) waarvoor hij samen met DJ Youss-F & Boef de videoclip maakte in Marokko. Andere hits in 2016 waren ‘Op en neer’ en ‘Squat’ en in 2017 het nummer ‘1 Ding’. Het nummer waar hij zijn debuut maakte, is de welbekende ‘Round and Round’ geweest in 2015.

Hassan en zijn vrienden zijn altijd bezig geweest met muziek maken. Kattenkwaad uithalen en dingen doen die eigenlijk verboden zijn om te noemen, maar daar heeft hij van geleerd en als hij er niet van leert, weet hij wel wat voor consequenties het heeft.

De jongens hielden zich op dat moment bezig met de gekste dingen dat ze letterlijk lak hadden aan wat ze zeiden en deden. Dat is ook wel te zien in de eerste clip van ‘Round and Round’. In de 1e versie van de clip ‘Round and Round’ waar een borst zowat uit een shirt schiet van een vrouw en er alleen billen en een stelletje jongens te zien zijn die er niet vies van zijn om publiekelijk kenbaar te maken dat ze wel graag wat met die vrouwelijke achterwerken willen gaan doen.

De views
Het nummer is viraal gegaan op social media en eigenlijk hadden Hassan en zijn vrienden niet door wat het teweeg had gebracht. “De beat was goed en het kon niet anders dat mensen het leuk zouden vinden, maar dat het zo snel zou gaan was een shock voor ons allemaal”, aldus Hassan.

Te bedenken dat Hassan in een kamertje thuis bij hem met zijn vrienden een tekst aan het schrijven waren en het lied spontaan was geboren. Hopende op 500 views in 6 maanden werden het 500 views in 1 maand en werden de views steeds meer en meer. Op het moment dat het nummer op Youtube kwam, waren net de Spotify streaming rechten doorgevoerd. Dit hield in dat Spotify ook een aandeel had in de charts en zo klom ‘Round and round’ steeds hoger. Het ging zo hard dat ze het niet meer konden bijhouden. Dyna merkte dit op en samen met Lil Kleine & Bollebof hebben ze het nummer in een nieuw jasje gestoken en de views gingen nog sneller. Die fame heeft Hassan, naar eigen zeggen, te danken aan de aanhang van Dyna, Lil Kleine & Bollebof. Omdat Hassan al werkte als MC voor Dyna heeft Dyna een ingang gemaakt voor Hassan, onze F1rstman. Tot nu toe is de originele ‘Round and Round’ van F1rstman ft. Divelorie, JusticeToch, KevCody, LinaIce,El’Prince in 2015 met meer dan 4,9 miljoen views bekeken en de nieuwe versie met Dyna – ft. F1rstman, Lil Kleine & Bollebof gepubliceerd op 31 augustus 2015 met over de 25 miljoen views bekeken. De rest is historie.

Hassan geeft eerlijk toe dat de bekendheid dankzij de drie heren is gekomen, omdat niemand Hassan kende. Nergens hoor je in het gesprek dat hij het jammer vindt dat Hassan eigenlijk in de schaduw stond van deze heren. Hassan betuigt juist continue zijn dank en laat hiermee een hele positieve kant van hem zien. Deze positieve instelling en dankbaarheid zijn dan ook de redenen waarom hij op veel plekken heeft mogen optreden. Hassan heeft gemerkt dat in Nederland artiesten meteen worden afgestraft als je namelijk arrogant bent. Daarentegen geldt dit voor de jongeren niet. Kijk maar bv. naar Lil Kleine en Bollebof. Hun jongerenaanhang is ontzettend groot en deze jongeren kennen dan ook Lil Kleine en Bollebof als artiest zelf. Bij Hassan kennen ze de muziek, maar Hassan (in dit geval F1rstman) zelf niet. Hassan wil daar verandering in brengen, maar is op dit moment niet zozeer met promotie en reclame maken bezig, maar meer bezig om mensen te entertainen. Daar doet hij het voor! Hassan weet dat hij zichzelf moet promoten om de nodige aandacht rond F1rstman te trekken, net als zijn collega artiesten, maar dat is allemaal nu niet relevant voor hem zolang hij maar entertaint.

Met zijn vrienden die ook uit het management bestaan gaan ze zeker nog werken aan de promotie van F1rstman zelf. Op de vraag waarom hij het niet erg vindt dat zijn nummer bekender is dan F1rstman zelf geeft hij simpelweg het antwoord: “Dit is mijn baby’tje. Ik heb het gemaakt en ben zo trots dat het overal te horen is. Het zijn dromen waar je op wacht en ik zie ze uitkomen. Jongeren/ouderen die dansen op mijn nummers is gewoon een droom die is uitgekomen. Ik ben er trots op dat ik al die mensen blij mag maken”.

Kritiek
Toch heeft ‘Round and Round’ heeft veel kritiek gekregen. Ook om het feit dat er een kleine jongen zingt over, op zijn netst gezegd, “naar bed gaan met vrouwen” en vrouwen als seksobject ziet. Ik belde meteen Hassan op en vroeg hoe dit nummer toch zo geslaagd is met alle kritiek eromheen.

Hassan begrijpt de commotie, maar voor Hassan is dit slechts muziek maken en gewoon op dat moment doen wat nodig is. Spraakmakend en confronterend zijn, is dan ook nodig, want hoe dan ook: het triggerd mensen en je wilt dat je muziek gehoord wordt. Ik, als interviewer, schrok zelf aardig van de tekst en zou de oren van mijn 14-jarige zoon dichthouden, maar eerlijk is eerlijk als je op de dansvloer staat, hoor je de beat en ga je los en maakt het dan ook niet uit op dat moment. Tegelijkertijd hoor je om je heen dat jongeren zo vroeg al seks hebben met elkaar dat ouders er juist bewust van moeten zijn dat ook hun kinderen zo kunnen denken en praten. Niets is wat het lijkt.

Hassan zijn doel is om mensen blij te maken met zijn muziek. Als een kleine jongen (en dat bedoel ik in de meest positieve zin die er is) kan zijn geluk niet op wat er met ‘Round and Round’ is gebeurd en hij hoopt nog veel meer te gaan doen. Uiteraard wil hij dan ook F1rstman naar voren brengen en het publiek laten weten wie F1rstman is. Want ook Hassan alias F1rstman heeft vele moeilijke punten in zijn leven gekend, maar hij blijft er niet in zitten.

Hij zet het om in een levenservaring, een wijze les en daarmee groeit hij in zijn denkwijze. Op de vraag waarom mensen zo negatief over hem praten antwoord hij: “Ik denk dat het komt door de scene waar ik inzit. Dit heeft een bepaald beeld geschapen waardoor dat beeld vertekend is. Sommigen muzikanten kunnen niet omgaan met hun roem en doen de meest gekke dingen en andere artiesten kunnen er wel mee omgaan. Ondertussen wordt je over dezelfde kam geschoren. Ik zit onder de tatoeages en heb een gouden tand. Dat geeft natuurlijk ook een bepaald beeld, maar mensen moeten kijken naar de persoon erachter en dat wordt vaak niet gedaan. Je moet zo sterk in je schoenen staan, want lichamelijk en mentaal kun je van al het kritiek onderuit gaan. Laat staan van de nachten die je maakt waarbij je soms niet eens meer kunt lachen van vermoeidheid, maar je het wel doet voor jouw publiek. Als je dan al dat kritiek hoort, terwijl je jezelf zo wegcijfert voor het publiek dan breek je van binnen. Veel mensen snappen dat niet, omdat ze het zelf niet meemaken. Met zoveel optredens en de inzet die je geeft voor het publiek zou je eigenlijk hopen dat dat wel begrepen zou worden. En wat betreft de kritiek op de teksten en de woorden die we gebruiken kan ik alleen maar zeggen dat we gewone jongens zijn die gek doen en alles willen zeggen wat we willen zeggen. De één accepteert dat en de ander niet. Ik oordeel zelf niet en daarom laat ik het ook gaan, want iedereen mag zijn mening hebben. Als ik dan mijn schouder ophaal of het mij niet interesseert word ik gezien als arrogant. In Nederland heb je dan ook nog eens zoveel mensen die gebruik maken van social media. Iedereen wil een klein beetje beroemd zijn en dat lukt niet iedereen. Social media maakt iedereen bekend en als een ander dan zo snel gaat en het bereik groot is, kan dat jaloezie en afgunst veroorzaken. Je kan niet iedereen tevreden houden. Er zijn zoveel mensen en zoveel wensen. En dan gaan vaak mensen dingen verzinnen die niet kloppen. Veel mensen willen je gewoon niet leren kennen, want misschien zal het hen nog verbazen dat hun oordeel dan anders zou kunnen zijn. Mijn insteek is om gewoon te doen wat ik moet doen: mensen helpen en blij maken. Helaas kan je niet iedereen tevreden houden en zal er altijd kritiek zijn”, aldus Hassan.

Op de vraag waarom hij dit niet aan het publiek vertelt middels een Tv-interview geeft hij aan dat het lijkt alsof men niet is geïnteresseerd in Hassan, maar alleen in de muziek van F1rstman. De reden waarom dat zou kunnen zijn, is omdat men vaak een bepaald beeld zoekt bij een artiest. Andere artiesten staan graag op de voorgrond en trekken de aandacht met en door hun aanhang. Deze aanhang maakt ook sneller luidruchtigheid voor de artiest waar ze voor staan. Hassan houdt zich liever op de achtergrond net als zijn aanhang. Veel van zijn aanhang is wat rustiger publiek. Ergens komt het ook omdat hij niet zo snel zelf de aandacht naar zich toe zal trekken. Hij is ontzettend zuinig met zijn talent en wil daar voorzichtig mee omgaan, omdat hij graag nog heel lang een carrière wil hebben. Hard werken en drie keer nadenken voor hij iets doet, zijn allemaal belangrijke aspecten die hij overweegt. Sinds kort is hij dan ook tot het besef gekomen dat shisha roken geen optie meer is als hij wil blijven zingen. “Sommige dingen moeten helaas stoppen om ruimte te maken voor mijn ontwikkeling”, aldus Hassan.

Buitenland
Hassan wil uiteraard ook in het buitenland optreden. Suriname is één van die landen en één van de mooiste optredens zou zijn om als geboren Pakistaan, maar wonend in Nederland, in Pakistaan een megaconcert te geven waarin hij kan laten zien dat hij zijn roots niet vergeten is. Hij zou graag zien dat Pakistaan trots op hem is. Ook in de Bollywoodscene wil hij graag laten zien wie hij is en wat hij teweeg kan brengen. Hassan kent praktisch alle Bollywood films en heeft ontzettend veel respect voor de muziek van Rahet Fateh Ali Khan. Inmiddels heeft Hassan zijn pad al uitgestippeld om in Bollywood te komen, maar hij doet het op zijn manier en wanneer de tijd rijp is.

En we gaan nog even verder…
Terwijl ik het gesprek voortzet, ben ik erg onder de indruk van zijn manier van praten. Hij is de “rust himself” en ontzettend positief. Als ik vraag naar zijn opleiding geeft hij aan in zijn jongere jaren van school afgestuurd te zijn, doordat hij meerdere malen bleef zitten. Hij heeft wel het conservatorium afgemaakt, maar Hassan geeft aan dat het tegenwoordig niet meer uitmaakt of je nu de conservatorium afgemaakt hebt of niet. De muziek van vroeger is nu anders dan nu. Zoveel tracks worden nu gemaakt met de computer. Hassan legt wat muzikale computer- en muziektermen uit die ik gewoonweg niet snap, maar hij is erg geduldig en legt het haarfijn uit tot ik het doorheb.

Hassan is niet alleen muzikant, maar ook vader van een dochter van 5 jaar. Volt trots praat hij over haar en zij is ook enorm trots op haar papa. Hij ontbreekt op dit moment niks in zijn leven. Hij krijgt steun van zijn ouders, familie en vrienden. Hij heeft bewezen wat hij kan en daardoor ook gezien wie zijn vrienden zijn en wie niet, maar hij houdt geen wrok. Hij heeft een lijdensweg gehad die hij niet kan omschrijven. Die lijdensweg heeft hem ontzettend veel pijn gedaan. Ik merk het ook aan de houding van Hassan. Het liefst zou hij willen dan ik de pijn zelf zou kunnen voelen en het dan zodanig zou verwoorden dat het publiek het snapt. Helaas kan ik dat niet, maar ik zie wel wat het met hem doet.

Het geluk wat hij meemaakte met de uitkomst van ‘Round and Round’ gaf hem tegelijkertijd blijdschap en verdriet. Hassan kan niet uitleggen hoe het hem raakte door mensen te verliezen die zogenaamd goed voor hem waren en terugkwamen na zijn fame alsof er niks gebeurd is. Hij heeft zich voor heel veel mensen ingezet, maar uiteindelijk merkte Hassan dat hij zichzelf voorbij schoot en kwam het besef dat Hassan nu op de eerste plek moest komen te staan. Dit heeft ervoor gezorgd dat hij begon met ‘Round and Round’ te schrijven. Met een trotse lach op zijn gezicht kan ik dan niet anders verwachten dat zijn boodschap aan het publiek is:
“Geef een glimlach, creëer een glimlach en wees vooral jezelf. Dat ben ik ook tijdens mijn optredens. Gewoon Hassan met de naam F1rstman”.

Mijn ervaring met Hassan
Ik heb Hassan leren kennen als een zelfverzekerde jongen, recht voor zijn raap, maar tegelijkertijd een warm persoon. Hij weet wat hij wil, gaat voor zijn doelen en zijn passie voor muziek. Een dromer die blijft streven met daarnaast lol in het leven te hebben en mensen te helpen waar hij kan. Door zijn directheid kan hij misschien arrogant overkomen, maar dat is hij absoluut niet. Hij zegt en vindt wat hij wil en dat is ook nodig in deze tijd waar iedereen iets van je wil. Ik hoop dat ik niet meer hoef te horen dat iemand hem arrogant vind, want dat is hij absoluut niet.

Heel snel vraag ik hem nog om iets te zeggen tegen mijn zoon van 14 jaar die F1rstman natuurlijk ook kent van zijn muziek. Hij aarzelt niet en het lijkt alsof hij aan me kan zien dat ik ergens meezit. Hij heeft een stukje ingesproken voor mijn zoon en tekst raakte mij ontzettend.
Ik ben zwaar onder de indruk van deze jongeman van 26 jaar. Ik krijg nog een rondleiding in zijn huis en mag zelfs zijn kasten induiken. Wat is hij een opgeruimde jongeman!

Terwijl ik aan het afronden ben gaat Hassan met zijn vrienden aan tafel. Aan eten komt hij weinig toe met zijn drukke bestaan. Ondertussen push ik hem om te gaan eten, terwijl hij het belangrijk vind dat ik een goede afronding heb van het interview.

Het was een megaleuk interview en laten we gehoor geven aan de oproep van Hassan allias F1rstman: “Geef een glimlach en creëer een glimlach…and round and round we go with this message”.

Wij van DreamzWorld wensen Hassan het beste toe en met de instelling die hij heeft, zal hij zeker de keuzes maken die goed zijn voor hem en zijn omgeving. Wil je meer weten over F1rstman kijk dan op zijn website: www.worldoff1rstman.nl

Sweet dreamz, Rosita Timal



Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief


X