Populair dus succesvol?
Vaak horen we dat Hindostanen ‘goed geïntegreerd’ zijn. Maar meestal komt het volgende er gelijk achteraan: ‘toch zien we nauwelijks Hindostanen op de televisie of in de politiek’. De vraag die we ons eerst moeten stellen is of zichtbaarheid gelijk staat aan succesvol zijn. Als gevraagd wordt naar succesvolle Hindostanen, heeft men het al gauw over publiekspersonen. Dat wil niet zeggen dat deze mensen niet succesvol zijn, maar vaak overzien we succesvolle Hindostanen heel goed bezig zijn in andere-onzichtbare-sectoren. Denk maar aan de ondernemers (inclusief creatieve en sociale ondernemers), ICT-ers, consultants, accountants, dansers, aannemers, architecten, waterbouwkundigen, economen, advocaten, artsen, promovendi, kunstenaars etc. etc. Je kunt ons bijna overal vinden! En we doen hard ons best om succesvol te zijn.
Maar hoe definiëren we succes? Voor ons betekent succes niet per se in de schijnwerpers staan. Iedereen definieert succes op zijn/haar eigen manier. Dat moeten we vooral aan het individu overlaten. Ga bij jezelf na: wat is mijn passie en wanneer ben ik succesvol? Voor JIYA ben je al succesvol als je met overgave de dagelijkse dingen doet. No matter the time, place or circumstances.
Daarom willen we het nog even benadrukken: populariteit genieten staat beslist niet gelijk aan succesvol zijn. Laten we zelf een definitie voor succes formuleren. Daarbij zou populariteit geen criterium moeten zijn. Populariteit is namelijk ook geen synoniem voor gelukkig zijn.
Lees de verhalen van JIYA: www.stichtingjiya.nl