Trendwatcher Adjiedj Bakas over de woontrends voor 2021

“ Ons huis als hondenmand waar we ons kwispelend in terugtrekken”
In het geestige Duitse YouTube filmpje van Axel Antoni 2050 wordt in 2050 teruggeblikt op de tweede coronagolf van de winter 2020/2021. Met een lofzang op de manier waarop we nu oorlog voeren tegen het virus: “Onze sofa was het front en ons geduld was ons wapen.” Maar als we 24/7 thuis zijn, gaat ons interieur ook sneller vervelen. Meubelstoffeerders hebben het daarom drukker dan ooit. Mensen laten hun bank graag opnieuw bekleden. De Almeerse trendwatcher Adjiedj Bakas zegt: “Velours in crocoprint, slangenprint en gestreept velours zijn in de mode deze winter. Rustgevende blauwtinten rukken in 2021 op in ons interieur, in combinatie met hout. Een knalgele of koningsblauwe sofa is helemaal van deze tijd. Planten in huis brengen de natuur naar binnen. Onderzoek leert dat planten in huis ontstressen. Ook de kantoorhond blijft vaker thuis. De vraag naar honden en katten is groter dan het aanbod. Maar leer je hond dat hij niet op de gele bank mag liggen. Dan wordt die snel vies! Niet iedereen hoeft een eigen hond: leenhonden, deelhonden en logeerhonden zijn in 2021 ook prima. Ook huisdieren  ontstressen de mensen. Houten vloeren ontstressen ook, dus ook die gebruiken we meer in 2021, met hier en daar een antiek of modern tapijt erop. In badkamers en keukens krijgen we meer keramiekvloeren in hout- of marmerprint”.

Meer goud
Bakas vervolgt: “In 2021 is leven van lockdown naar lockdown voor ons allemaal normaal geworden.  Kantoorwerkers zullen vaker dan vroeger thuis werken en daar richten ze hun huis dan ook op in.  Mensen zonder thuiswonende kinderen kiezen vaker voor de Loft-achtige indeling van hun woning, waarin loungen, werken, koken en eten in elkaar overlopen. Het huis wordt een plek om te wonen, te werken en te chillen tegelijk.  Zoals voor de industriële revolutie. Opmerkelijk is ook dat we meer eyecatchers en stenen ornamenten gaan gebruiken. Dankzij 3D-behang kunnen we bovendien nog meer sfeer creëren. En er komen in het interieur, net als in de mode, meer goud voor. Webshops verkopen nu al voor een paar honderd euro goudkleurige glitter-wc’s waarop je heerlijk genietend kan toiletteren.”

Statement pieces
We kiezen ook vaker voor ‘statement pieces’ zoals een oudhollandse kast in een moderne badkamer, keuken  of woonkamer. Wit, geel, blauw en groen rukken op in het interieur. Een knalgele of babyblauwe keuken kan nu heel goed. Of een groene badkamer? We kiezen ook vaker voor ‘statement pieces’ zoals een oudhollandse kast in een moderne badkamer, keuken  of woonkamer.

Thuiswellness
Jan van den Hazel die trendy keuken- en badkamerzaken heeft in Lelystad, Ede en Soest, voorzag de afgelopen jaren al honderden Almeerse huizen van keukens en badkamers. Hij ziet nu “dat mensen de badkamer meer en meer gebruiken voor thuiswellness, badderen, met ook sfeerverlichting, waxinelichtjes, geurkaarsen, een koelkastje met wijn en bier binnen handbereik, of een oventje of magnetronnetje voor borrelhapjes, terwijl je in bad ontstresst. De tv in de badkamer waar je in je geurige warme bad kunt Netflixen, wordt nu vaker in de badkamer geïntegreerd. Ook een sauna erbij of de saunadouche en de douche-wc doen het goed: altijd een fris gesproeide en geföhnde bips na de grote boodschap, je hoeft geen wc-papier meer te hamsteren, dus zeer coronaproof”.

Thuis koken op restaurantkwaliteit met digitale coaching
Maar corona heeft gezorgd voor een groeiend aantal eetstoornissen. Van anorexia en boulimia tot obesitas en coronakilo’s.  Ook maag- en darmklachten nemen toe, net als  vormen van pandemie-depressie. Psychiaters en psychologen krijgen het druk.  Hoog tijd dus om gezond, lekker en regelmatig eten tot hoeksteen van het moderne huishouden te maken. Dat kan mooi gecombineerd worden met de trend van ‘pottering’, het tuinieren in huis in bloempotten e.d. Van den Hazel: “Bij Almeerse restaurants kun je restauranteten thuisbezorgd krijgen. In Engeland kun je restaurantpakketten met ingrediënten bestellen en op twee tijdstippen geeft de kok je via video kookinstructies. Zo leer je thuis koken op restaurantniveau.  In keukens en badkamer rukken nu geel- en roodgouden kranen op. Ook in andere kleuren kan je kranen krijgen, d ie vroeger standaard in chroom werden uitgevoerd. De gootsteen is nu in iedere kleur te krijgen, ook in het goud, voor de blingbling-look.

Antiek servies is trendy
Ook de antieke servieskast van oma is prima te integreren in de moderne keuken, voor de gezellige retrolook. Door de vergrijzing komen veel tweedehands serviezen op de markt, omaservies in bloemetjes, of fifties servies in babyblauw  past prima in moderne Almeerse huizen. Retro geeft ook weer gezelligheid in de open keuken, die in de post-coronatijd het hart van het huis is geworden”.

Een mini-kruidenkas in de keuken
Keukengigant Miele heeft de ambitie om mensen in staat te stellen thuis te koken op restaurantniveau. Nu het lastiger wordt om verse kruiden in te vliegen komt Miele met een mini-kas in de keuken, waarin je je eigen kruidentuintje kunt aanleggen. Patricia Slootjes, marketeer van Miele, ziet als trends in keukenapparatuur: “Met de ontwikkeling van de integratie van de keuken in de leefomgeving vervaagt inbouwapparatuur steeds meer naar de achtergrond, verdwijnt soms zelfs achter kastdeuren en wordt alleen voor gebruik naar buiten gebracht. De trend is dan ook richting apparaatfronten (in diverse kleuren) met een hoog aandeel glas en vlakke touch-schermpjes. Greeploze inbouwtoestellen passen perfect bij deze trend, omdat de toestellen zeer onopvallend in de omgeving integreren. Huishoudelijke apparaten met een netwerk zullen de komende jaren een megatrend zijn. Kookhulpsystemen zoals Miele CookAssist en Smart Food ID hebben een grote meerwaarde omdat beide systemen hulp bieden bij het koken en mensen aanmoedigen om nieuwe gerechten uit te proberen, omdat Miele helpt en er nauwelijks iets mis kan gaan door de connectie tussen apparaat en app. Dit sluit naadloos aan op de trend dat mensen meer thuis gaan koken door de CoVid-19 situatie maar wel een restaurantkwaliteit ambiëren”. Je wordt dus online gecoacht bij het thuis koken, ook fijn voor mensen die niet zo goed kunnen koken.

Langer meegaan van groenten en fruit
Slootjes vervolgt: “Naast het feit dat er meer aandacht is voor water- en elektriciteitsverbruik in huishoudelijke apparaten, zijn er  duurzaamheidsissues die klanten raken. Een daarvan is de kwestie van voedselverspilling. Naast een groter bewustzijn helpt een koelkast met een optimaal versheidssysteem deze voedselverspilling te voorkomen. Nieuwe generaties koelkasten gebruiken vocht om fruit en groenten vers en knapperig te houden. Met deze nevel en de lage temperatuur van rond de 0° gaan etenswaren tot wel vijf keer langer mee dan in een conventionele groentebak”.

Een ander mega-onderwerp is gezonde voeding. Slootjes: “Een manier om aan vers en vooral zelfgekweekt voedsel te komen is ‘vertical farming’ – een toekomstgericht concept om voedsel te produceren in kassen met meerdere verdiepingen op een milieuvriendelijke en ruimtebesparende manier, en zo dicht mogelijk bij de plaats van consumptie. Miele heeft een volledig geautomatiseerde plantkubus die niet groter is dan een standaardkoelkast – en biedt perfecte groeiomstandigheden voor salades, kruiden en microgreens”. Van den Hazel ziet goede mogelijkheden om de Miele-minikassen te integreren in vooral landelijke keukens die nu populair zijn.

En zo pimpen we deze winter ons huis tot een hondenmand waar we ons kwispelend in kunnen terugtrekken. Vergeet niet: ook als de tweede coronagolf voorbij is en vaccins en nieuwe medicijnen minder coronaslachtoffers zullen eisen, voor kantoorwerkers geldt dat minimaal 3 dagen per week thuiswerken een ‘blijvend normaal’ wordt.

Dit is een voorpublicatie uit het nieuwe boek van de Almeerse trendwatcher Adjiedj Bakas: ‘Donkerblank; visie op de post-corona samenleving’.



X